George Barbier

Kärlek. George Barbier verkade som illustratör till olika stora modemagazin främst under art deco perioden (1920, 30-tal.)  Jag älskar hans verk mycket för 1700-tals illustrationerna, men sen är också 20- och 30-talet två av mina favorit tidsperioder. Han illustrerade les dangerous liasions, en 1700-tals roman. finns även en film. Håller på med en jäkla bildanalys just nu och då har jag använt mig av en Barbier bild.(texten längst ner är från min analys)













































Georges Barbier illustrationer är vackra scener med aristokratiska människor i lyxiga miljöer, omgivna av rikedom och påkostat mode, ibland med orientaliska eller historiska inslag. George Barbier kallas ibland mästaren av modeillustrationer under art déco tiden. Han använde sig av Pochoirtekniken för att skapa sina modebilder.(eller kanske illustrationer med mode i.), Man kan också få en inblick i hur konst, kläder och design såg ut och utvecklades under Barbies tid. Hans  bilder visar upp olika konströrelser som Orientalism, kubism, futurism. Pochoir är franska för stencil, är en teknik som man använde för att framställa tryckta bilder under början av 1900-talet i Frankrike. Man använder utklippta schabloner för varje färg. Barbier använde ibland upp till trettio schabloner i en bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar